مقالات

راهنمای شست و شوی انواع پارچه

نیل موتی، لباس را تنها یک کالای پوششی نمی داند بلکه آن را ترکیبی از هنر و ظرافت طراحی بر پارچه می داند که در مجموعه ای تلفیق شده از رنگ ها و طرح های متنوع به هم پیوند خورده تا تن پوشی شایسته ی بانوی ایرانی خلق کند. بر همین اساس نیل موتی می کوشد تا بر پایه ی کیفیت و مرغوبیت محصولات این برند و بر اساس اصول مشتری مداری، راهنمای شست و شو و نگهداری از پارچه های مختلف را به اختصار آموزش بدهد تا مشتریان عزیز بتوانند بهترین استفاده را از محصولات با دوام نیل موتی داشته باشند.

لباس های نخی

پارچه های نخی اغلب الیاف محکمی دارند و می توانند در دمای بالای آب شسته شوند. بهتر است لباس های نخی را پس از شست و شو در ماشین لباسشویی در حالی که کمی نم دار و مرطوب هستند اتو کنید . لباس های نخی سفید رنگ را می توان به وسیله ی مواد سفید کننده لکه گیری کرد. پس از لکه گیری لباس را خوب آبکشی نمایید تا جای لکه های زرد رنگ روی لباس باقی نماند. هرگز از اسیدهای باز و قوی برای لکه بری استفاده نکنید.

لباس های کتان

لباس های کتان الیاف ضخیم و با دوامی دارند؛ به همین دلیل شست و شوی آن ها با دقت بیشتری انجام می گیرد. بهترین وسیله برای شست و شوی لباس های کتان استفاده از ماشین لباس شویی است اما قبل از آن بهتر است لباس ها را لکه گیری نمایید. برای این کار می توانید از لکه برهای موجود در بازار استفاده کنید. برای شست و شوی لباس های روشن و سفید از آب گرم استفاده کنید ولی برای شستن لباس های کتان تیره بهتر است درجه ی لباسشویی را روی دمای کم و آب سرد تنظیم کنید چون آب داغ باعث پخش شدن رنگ لباس می شود. لباس های کتان را پس از شست و شو کمی مرطوب و از پشت اتوی داغ بکشید.

لباس های ابریشم

لباس های ظریف ابریشمی بهتر است که با دست شسته شوند مگر این که روی تگ لباس مشخص شده باشد که می توان آن را در ماشین لباس شویی هم شست؛ برای این کار درجه ی ماشین لباس شویی را روی دمای درج شده بر اتیکت لباس قرار بدهید (معمولا ۳۰درجه) ؛ در صورتی که می خواهید لباس ابریشمی را با دست بشویید بهتر است در یک ظرف کمی پودر یا مایع شوینده بریزید و صبر کنید تا محلول درون ظرف کف کند و بعد لباس را داخل ظرف قرار بدهید.

برای این که لباس ابریشمی را خشک کنید هرگز آن را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهید بلکه لباس را در فضای معمولی خانه قرار دهید تا خشک شود.

لباس های حریر

لباس های حریر به علت بافت ظریفی که دارند بهتر است با دست شسته بشوند و برای اینکه درخشندگی اولیه ی آن پس از شست و شو حفظ شود بهتر است کمی سرکه ی سفید را با آب مخلوط کرده و لباس ها را بعد از شست و شو در آن آب بکشید.

لباس های چرمی

برای شست و شوی لباس های چرمی کمی پودر رختشویی را داخل ظرف بریزید، لباس را در آن قرار بدهید و پس از ۱۵ دقیقه با ملایمت روی لباس دست بکشید و آن را آبکشی نمایید. هرگز در حین شست و شو لباس های چرمی را چنگ نزنید و برای خشک شدن هم آن را روی شوفاژ یا وسایل گرم کننده قرار ندهید زیرا باعث خشک شدن چرم می شود.

یک نکته ی ساده اما موثر در طول عمر لباس های چرمی این است که همیشه گرد و خاک لباس های چرمی را با یک دستمال مرطوب و نرم پاک کنید، گرد و غبار اگر به مدت طولانی روی لباس چرم  بماند به آن آسیب می زند.

لباس های پشمی

بهتر است شست و شو و اتوکشی لباس های پشمی حساس را به خشکشویی ها بسپارید اما اگر مایل هستید در خانه لباس های پشمی را شسته و اتو کنید این نکات را به خاطر بسپارید:

بهتر است لباس های پشمی را با دست بشویید، دمای آب نباید بیش از ۳۰ درجه ی سانتی گراد باشد. برای آنکه لباس های پشمی پس از شست و شو آب نروند بهتر است از آب ولرم استقاده کنید . برای خشک کردن لباس پشمی باید آن را روی یک سطح صاف قرار داده و از آویزان کردن آن خوداری نمایید.

لباس های کشمیر

کشمیر پارچه ای بسیار لطیف و ظریف است که باید با دست و با شامپوی بچه یا مایع مخصوص لباس های مشکی شسته شود. یک ظرف را پر از آب ولرم کرده و در آن مقداری صابون یا شامپوی بچه بریزید و صبر کنید تا آب کف کند. لباس را به مدت پنج دقیقه در آب صابونی بشویید و به آرامی آن را به اطراف حرکت دهید طوری که آب بتواند به داخل کشباف نفوذ کند. کشباف را نکشید و آن را چنگ نزنید زیرا این کار موجب ایجاد گلوله های ریز روی لباس می شود.

لباس های کشی یا استرچ

بهتر است لباس های کشی در آب گرم و با دست شسته شوند؛ در صورت استفاده از لباس شویی آن را روی درجه ی مخصوص الیاف مصنوعی تنظیم کرده و از مواد شوینده ی ملایم استفاده کنید. برای این لباس ها هرگز از سفید کننده استفاده نکنید زیرا الیاف آن را از بین می برد. لباس های استرچ سفید را با لباس های رنگی در ماشین لباسشویی نشویید زیرا به سرعت رنگ می گیرند.

لباس های جین

برای حفظ کیفیت لباس های جین بهتر است که زیاد آن را نشویید؛ در صورت نیاز به شست و شو لباس های جین را برعکس کرده و با دست بشویید.

برای جلوگیری از رنگ پریدگی و کهنگی لباس بهتر از مواد شوینده ی مخصوص لباس های مشکی استفاده نمایید.

لباس های پنبه ای

در شست و شوی دستی لباس های پنبه ای از آب سرد و شامپوی بچه  استفاده کنید و در شست و شو با ماشین لباسشویی آن را روی حالت Cotton تنظیم نمایید. بهتر است لباس های پنبه ای را پشت و رو بشویید تا رنگ شان ثابت بماند.  بعد از شست و شوی لباس های پنبه ای کمی آن را بکشید؛ این کار باعث می شود لباس آب نرود و بیش از حد چروک نشود. برای خشک کردن آن از خشک کن استفاده نکنید زیرا به بافت لباس آسیب می زند. لباس های پنبه ای را بهتر است از پشت اتو کنید

لباس های ساتن

لباس های ساتن به علت بافت حساس و ظریفی که دارند بهتر است به خشکشویی سپرده شوند اما اگر در خانه قصد شست و شوی لباس های ساتن را دارید بهتر است که آن را با دست بشویید یا در صورت استفاده از ماشین لباسشویی آن را روی درجه چرخش بسیار ملایم با آب سرد تنظیم کنید.  در شست و شوی دستی پارچه های ساتن از مواد شوینده ی ملایم استفاده کنید و اجازه بدهید لباس در آب و کف به مدت ۵ الی ۷ دقیقه خیس بخورد. لباس را به آرامی در ظرف آب و کف بچرخانید سپس آن را در آب سرد آبکشی نمایید.  ساتن را هرگز چنگ نزنید زیرا این کار باعث سست شدن پارچه و از بین رفتن فرم لباس می شود.  لباس های ساتن را با دمای کم و بدون بخار اتو نمایید.

 

منبع: اختصاصی نیل موتی